Productbeschrijving : PORSCHE 904 CARRERA GTS 150 BÖHRINGER/WÜTHERICH RALLYE MONTE-CARLO 1965
PORSCHE 904 CARRERA GTS 150 BÖHRINGER/WÜTHERICH RALLYE MONTE-CARLO 1965 - GESCHIEDENIS: 904-006 is een zeldzaam, in de fabriek gereden exemplaar van de 904 Carrera GTS, de mijlpaalmachine van het bedrijf, gebouwd om op het hoogste niveau te racen in het seizoen van 1964. 1964 was een keerpunt voor Porsche. Het jaar werd gekenmerkt door de presentatie van de 911 als nieuwe productieauto en de 904, die een nieuw tijdperk inluidde op het gebied van design en techniek voor sportwagens. Beide auto's werden ontworpen door "Butzi", de kleinzoon van Ferdinand Porsche, en waren allebei meesterwerken. Porsche experimenteerde al in 1954 met glasvezel en de 904 Carrera GTS was het eerste model waarin deze nieuwe technologie werd toegepast. De constructie van glasvezel op een stalen ladderchassis maakte een zeer lichtgewicht pakket mogelijk. Bovendien ging de 904-carrosserie van glasvezel gepaard met uitstekende aerodynamica, met een klein frontaal oppervlak. Negen van de eerste tien gebouwde Porsche 904's werden bewaard voor gebruik door het fabrieksraceteam, waaronder de 904-006. Chassis 006 werd voor het eerst in april 1964 in gebruik genomen als een van de vier Porsche-voertuigen voor de Targa Florio. Hij werd tweede in het algemeen klassement en werd bestuurd door Antonio Pucci en Colin Davis. Tijdens zijn tweede optreden voor Porsche werd de 904-006 bestuurd door Herbert Linge en Gerhard Mitter op de 1.000 km lange Nürburgring. Ondanks de uiteenlopende internationale concurrentie eindigde het duo op de twaalfde plaats. Hierna volgde de 24 uur van Le Mans, waar de 904-006 door het duo Gerhard Koch en Heinz Schiller naar de tiende plaats algemeen en de derde plaats in zijn klasse werd gereden. Nadat de 904-006 als vierde algemeen en tweede in zijn klasse was geëindigd in de Tour de France, reed hij zijn laatste race als fabriekscoureur in de Rally van Monte Carlo in 1965, bestuurd door Eugen Böhringer en Rolf Wütherich. Ze behaalden een klasseoverwinning en een tweede plaats algemeen in een rally waarin slechts 22 van de 237 starters in de punten finishten. Porsche verkocht de 904-006 in 1966 aan een Duits bedrijf. Daarna verdween het spoor van de waarheid totdat Leonard Renick, een Cadillac-dealer in Californië, de auto kocht op een tweedehandsautoterrein. De 904-006 had nu geen motor meer, maar ging nog twee keer over de toonbank. Daarna werd de auto verkocht aan Gerard Layer, die een geschikte type 587/3-motor en transaxle vond en de auto liet restaureren. Uiteindelijk verkocht hij de auto in januari 1997 aan Michael Shoen. In januari 1998 kocht Scott Gautherier, een verzamelaar en juwelier uit Scottsdale, de 904-006 en de auto werd de hoeksteen van een aanzienlijke collectie sportracewagens. Sinds 2000 is de 904-006 onderdeel van de Stanley Gold-collectie en krijgt hij weer zijn natuurlijke rol als wedstrijdmachine. De heer Gold liet de auto klaarmaken voor gebruik op het circuit en gedurende de 14 jaar dat hij de Porsche in bezit had, deed hij mee aan maar liefst 27 klassieke race-evenementen, waaronder drie keer deelname aan de Tour Auto, zes keer aan de Le Mans Classic en vier keer aan de Monterey Historics.
.
Voor meer informatie over de formaten en de schalen
hier
Productnummer : 231